Zašto Srbi i Slovenci imaju ogromne tvornice auta, a Hrvati samo Rimca?
Vijest da je kineski BYD odlučio svoje pogone raditi u Mađarskoj, kojoj je prethodila ona kako će se u Kragujevcu raditi novi modeli Fiata, samo je jedna od brojnih vijesti o tome kako regija, u kojoj je i Hrvatska, i dalje napreduje kada je riječ o privlačenju automobilske industrije.
Međutim, ne računajući uspješnu AD Plastiku i – uslovno rečeno – kompaniju Rimac (gdje je proizvodnja modela Nevera više manufaktura nego prava industrijska produkcija), Hrvatska gotovo da i nema nikakvu značajnu proizvodnju vezanu za vozila.
S druge strane, slovenačka automobilska industrija učestvuje s oko 10 odsto u državnom BDP-u te čini više od 20 odsto slovenačkog izvoza (najviše se izvozi u Njemačku, 40%, a zatim u Francusku, Italiju, Austriju, Veliku Britaniju i SAD). Sastoji se od približno 400 firmi koje godišnje generišu više od 3.5 milijardi evra prihoda. Ukupno osiguravaju više od 40.000 radnih mjesta, a dodata vrijednost u djelatnosti je nadprosječna i doseže gotovo 50.000 evra po zaposlenom. Naravno, najveći je dio slovenačke industrije tvornica Revoz u Novom Mestu koja radi više od sto hiljada vozila godišnje i ima prihod od 1,8 milijardi evra, ali tu je i puno manjih pogona. Tako je relativno nedavno austrijska Magna Steyr u okolici Maribora otvorila ogromnu lakirnicu i zaposlila 400 ljudi.
O Mađarskoj nećemo ni trošiti riječi, jer ona je već godinama prepuna automobilske industrije. Tamo vozila raznih vrsta proizvode Mercedes-Benz, Suzuki, Audi, BMW, Škoda, SEAT, Volkswagen, Fiat, Ford, Citroën, Peugeot, Renault, Opel… a godišnja je proizvodnja veća od 800 hiljada komada.
Tu je i Srbija gdje se ističe Fiatova tvornica u Kragujevcu, ali to je samo dio priče. U Srbiji svoje pogone za vozila imaju Bosch, Delphi, Johnson Controls, Magneti Marelli, Michelin…
Tu se postavlja pitanje: zašto Hrvatska nema ništa od toga? Odgovor je jednostavan: zato što se politika ne trudi privući automobilsku industriju. Znatno je teže odgovoriti na pitanje zašto se ne trudi? Nameće se jedan odgovor: kod tako velikih projekata teško je ili nemoguće zadovoljiti svoje partikularne interese pa se onda naglo gubi motivacija, navodi Index..
Privući automobilsku industriju bez politike jednostavno je nemoguće. Politika investitorima mora obećati ulaganja u infrastrukturu, privlačne poreske pakete, priliv edukovane radne snage… Tako je i mađarski premijer Viktor Orban itekako bio uključen u pregovore oko tvornice BYD-a u Szegedu te uspješan dogovor smatra i svojim velikim političkim uspjehom.