Vozači danima stoje na granicama, ograničen im i boravak u EU
Problemi prevoznika u međunarodnom transportu godinama traju, a najveći od njih su to da vozači na granicama s Hrvatskom danima stoje, te im je ograničen boravak u Evropskoj uniji, zbog čega ispašta i domaća privreda.
Naime, Udruženje međunarodnih cestovnih prevoznika tereta Spoljnotrgovinske komore BiH je prije nekoliko dana održao sastanak, na kojem su u fokusu ponovo bila i pitanja koja ozbiljno zabrinjavaju međunarodne prevoznike u BiH.
Na sastanku je bio prisutan i predstavnik Ministarstva transporta i komunikacija BiH.
“Odbor je razmatrao pitanje o neodrživom stanju na graničnim prelazima s Republikom Hrvatskom, te pitanje ograničenog boravka profesionalnih vozača na teritoriji Evropske unije, za koja Odbor Udruženja traži odgovore na upućene inicijative nadležnima i njihovo aktivno djelovanje u cilju rješavanja ovih pitanja, koja ozbiljno otežavaju pristup evropskom tržištu”, navedeno je u saopštenju Spoljnotrgovinske komore BiH.
Zijad Sinanović, direktor Sektora za transport Spoljnotrgovinske komore BiH, rekao je za “Nezavisne novine” da je duže od godinu dana fokus Udruženja na rad graničnih prelaza s Hrvatskom.
“Bosni i Hercegovini su potrebna makar još dva granična prelaza koja imaju sve inspekcijske organe na granici, pored prelaza u Gradišci i Bijači, te je neophodno da taj status dobiju i Svilaj i Izačić. Takođe, potrebni su nam dodatni granični prelazi na kojima je prisutna fitosanitarna inspekcija. Ono što je već problem sada, a daleko veći će biti u budućnosti je ograničenje boravka profesionalnih vozača na teritoriji EU, što će sigurno imati posljedice na cjelokupnu privredu s obzirom na poziciju profesionalnog vozača bez kojeg nema transporta proizvedene robe, razmjene i bojim se da će doći do velikog zastoja. Oni po ovim pravilima imaju iste mogućnosti kao i drugi građani BiH, da u 180 dana u EU mogu da borave 90 dana, što je neizdrživo u ovom trenutku. Pored velikih čekanja na granicama, zanimanje vozača će postati sve manje interesantno. Ovo je već ogroman problem, jer svakako fali vozača”, naglasio je Sinanović.
Dodao je da je pokrenuta zajednička inicijativa i da je šest predsjednika privrednih komora zemalja zapadnog Balkana potpisalo inicijativu i uputilo je prema Evropskoj komisiji.
“Zašto ovakva jedna inicijativa ne bi bila podržana od nadležnih organa svih šest država koje su je potpisale, te da i države pošalju zajedno inicijativu Evropskoj komisiji kako bi se ovi problemi riješili”, upitao je Sinanović.
Nikola Grbić, predsjednik Udruženja prevoznika za međunarodni i unutrašnji transport RS, kaže da ovi problemi ne traju od juče, već unazad 10 godina, ako ne i više.
“Na ovaj problem smo ukazivali danima, godinama, i obraćali se svim mogućim institucijama. Nikad niko ništa nije uradio, niti će sada uraditi, to su priče za malu djecu. Svjesni su da je Hrvatska u EU, i da su oni sada nosioci Šengena i rade po direktivi i pravilima EU. Upravo zbog tog problema je 90 odsto vozača iz prevozničkih firmi iz FBiH i RS otišlo u inostranstvo. Danima vozači čekaju na graničnim prelazima da bi prešli granicu. Zašto? Zbog čega? Nije ni ranije bilo volje i želje da se ovo riješi, a sad pogotovo. Zbog ovoga najveću štetu imaju prevoznici, ali imaju i krajnji kupci, proizvodnja. Svi trpe štetu. Nema od rješenja ovih problema ništa, to je prazna priča”, istakao je Grbić.