U organizaciji Banskog dvora Kulturnog centra u Banjaluci od 25. do 28. novembra biće održan sedmi Festival džez muzike “Intime džez fest” sa serijom odličnih nastupa stranih i domaćih džez umjetnika.

Od samog početka festival džez muzike konceptualno je zamišljen kao kamerni festival džez muzike koji će biti fokusiran na manje sastave i vrhunske soliste ovog muzičkog žanra, uključujući maksimalno formacije do džez kvinteta koji su ove godine ušli u festivalsku selekciju. Ovogodišnji program obuhvatiće koncerte poznatih džez sastava i istaknutih džez umjetnika današnjice, koji će se u ličnijim i ogoljenijim muzičkim izdanjima predstaviti pred publikom u Banskom dvoru.

Čast da otvori festival 25. novembra u 20 časova u koncertnoj dvorani Banskog dvora pripala je vrhunskom džez triju iz Norveške, koji čine Stig Vigestrand (violina), Frude Šekstad (električna gitara) i Per Matisen (kontrabas), koji će izvesti kompozicije i izbor dragulja džez standarda koje je svirao sam Didije Lokvud. Francuski džez violinista Stig Vigestrand interesovanjem za ritmičku improvizovanu muziku postao je međunarodno poznat kao džez violinista sedamdesetih. Svirao je po cijelom svijetu, a dostigao je vrhunsko umijeće u svim podstilovima džeza, fanka, roka, sa više od 20 snimljenih albuma sa muzičarima. Gitarista Šekstad je u svijet muzike ušao školujući se za operskog tenora, u klasi Marit Isene, svjetski priznate norveške operske dive, ali se ipak vremenom potpuno posvećuje sviranju gitare. Njegov prepoznatljiv stil improvizovanja, harmonizovanja i melodijski linija inspirisani su između ostalog upečatljivim melodijama i akordima korišćenim u djelima operskih kompozitora. Posljednji član ove trojke majstora Per Matisen, jedan od najtalentovanijih savremenih basista Evrope, snimio je 18 albuma kao kompozitor/solista/producent, a na snimanju više od 45 žanrovski različitih studijskih albuma je učestvovao kao basista. Nastupao je sa nekim od najznačajnijih svjetskih džez imena, ali i u najrazličitijim drugim žanrovima od najpoznatijih norveških pop, rok i rep bendova, preko afričkog odnosno kubanskog etnodžeza, do moderne klasične, pa i savremene, operske muzike u simfonijskom orkestru.

Druge večeri 26. novembra u istom terminu u koncertnoj dvorani Banskog dvora nastupa “Vladimir Kostadinović bend”, koji čine velikani domaće scene Vladimir Kostadinović (bubnjevi), Strahinja Banović (truba), Branko Marković (kontrabas), Jaka Kopač (saksofon) i Bojan Cvetković (klavir). Predvođeni višestruko nagrađivanim bubnjarem Kostadinovićem, kompozitorom i aranžerom te jednim od najtraženijih bubnjara na svjetskoj muzičkoj sceni sa statusom koji je izgradio svojim dinamičnim stilom i izuzetnom muzikalnošću, izvešće program posvećen slavnom džez umjetniku Reju Hargrou. Poznat po svom fleksibilnom bubnjarskom pristupu i fantastičnom osjećaju za ritam, Kostadinović konstantno učvršćuje svoju reputaciju kao izuzetna figura na savremenoj džez sceni. Takođe ga karakteriše duboka emocionalna povezanost sa muzikom koju svira, testament njegovoj strasti i ljubavi prema ovoj umjetničkoj formi. Bez obzira na to da li svira u intimnoj klupskoj atmosferi ili na velikim koncertnim pozornicama, njegova svirka rezonuje sa publikom, ostavljajući trajan utisak. Njegov sastav čine majstori poput Strahinje Banovića, koji je studirao na Džez akademiji u Gracu, u Austriji, nakon čega je započeo priznatu internacionalnu karijeru, zatim su tu Branko Marković, nezaobilazna figura domaće džez scene i čovjek koji je svirao sa velikanima poput Čete Bejkera i Lestera Bouvija do Jake Kopača, jednog od sigurno najznačajnijih slovenačkih saksofonista. Bojan Cvetković jedan je od angažovanijih pijanista novije džez generacije, diplomirao je džez klavir na FMU u Beogradu u klasi profesora Save Miletića. Trenutno nastupa u više sastava od kojih se izdvajaju “Bojan Cvetković kvartet” i “Drumbotu”. Izdao je svoj prvi album 2022. godine za PGP RTS pod nazivom “Joy”, a 15. oktobra 2024. godine je uspješno snimio i drugi album sa kvartetom u Kelnu (Loft studio).

U sličnom stilu se nastavlja i treće večeri, kada od 20 časova na pozornicu Banskog dvora stiže “Vladimir Maričić trio” u okviru kojeg nastupaju klavirista i lider trojke Maričić (klavir), Milan Nikolić (kontrabas) i Dušan Ivanišević (bubnjevi). Ovu trojku ne treba posebno predstavljati, jer je Vladimir Maričić profesionalnu karijeru počeo 1988. godine, kada je pristupio kvintetu Lazara Tošića, nakon čega je 1989. otišao u London, gdje ubrzo nastupa u lokalnim džez klubovima, uz nekoliko sjajnih albuma poput ploče “Ornaments” sa basistom Ričardom Santosom i bubnjarom Markom Flečerom, čiji je nastavka uradio u Beogradu sa kontrabasistom Mišom Blamom i perkusionistom Nenadom Jelićem. Njegovu ritam sekciju čine basista Ivanišević, koji je nakon diplomiranja na akademiji u Gracu započeo cijenjenu karijeru, uz karijeru umjetničkog direktora Pančevačkog džez festivala i bubnjar Nikolić, koji se počeo baviti muzikom sa 17 godina svirajući ritam i bluz. Godine 1993. seli se za Beograd, gdje je svirao u bendu “Haš” u klubovima širom Srbije.

Godine 1996. upisuje se na Akademiju u Gracu, nakon čega je dijelio binu sa mnogim velikanima džez muzike, kao što su: Beni Golson, Kertis Fuler, Bili Hart i drugi. Sama završnica festivala pripala je majstorskoj trojci pijanista i džez velikana Bojanu Zulfikarpašiću, Matiji Dediću i Vasilu Hadžimanovu, koji nastupaju pod nazivom “Koncert za tri klavira”.

Nagradu za najboljeg evropskog džez umjetnika Bojan Zulfikarpašić osvojio je 2005. godine, a nagradu za najbolji džez album u Francuskoj dobio je 2007. godine, dok je 2013. proglašen za umjetnika godine. Za trideset godina svog profesionalnog iskustva održao je više od dvije hiljade koncerata na raznim svjetskim scenama, na brojnim umjetničkim projektima i sa različitim muzičarima svijeta. Njegov opus broji više od trideset diskografskih izdanja. U sličnom stilu prati ga i Vasil Hadžimanov, koji je klasično muzičko obrazovanje počeo da stiče već sa pet godina, a na Berkli koledžu u Bostonu diplomirao je na odsjeku za klavir 1995. godine. Tokom studija na Berkliju nastupao je sa grupom “Sveti” sa Markom Đorđevićem i Batom Andonovim. Sa Paskal Bokarovim afropop bendom išao je na turneju po SAD. U Njujorku je sarađivao sa poznatim muzičarima poput Dejvida Gilmora i Krisa Čika.

Po povratku u Srbiju 1997. godine osniva “Vasil Hadžimanov bend”. Tada počinje njegov rad na spajanju etno-muzičke baštine Balkana i zapadnjačkih muzičkih podžanrova. Multitalentovani Matija Dedić jedan je od najpoznatijih hrvatskih džez muzičara mlađe generacije. Sviranje na klaviru počeo je da uči sa pet godina. Budući da je odrastao u muzičkoj porodici, uz majku pjevačicu Gabi Novak i oca kantautora Arsena Dedića, odmalena je bio izložen uticajima raznih muzičkih žanrova. Rano je otkrio džez, spoznavši velike mogućnosti apstraktnog i ličnog pogleda na muziku.

Diplomirao je na džez odsjeku Muzičke akademije u Gracu kod prof. Haralda Neunjirtha, privatno je pohađao časove kod Jamesa Taylora, Hala Galpera i Billa Dobinsa. Nakon povratka svirao je u sastavima Tamare Obrovac i Ladislava Fidrija, uz brojne sopstvene sastave i saradnje sa drugim muzičarima.

Karte za prve tri večeri koštaju 15 KM, dok je za posljednje veče cijena ulaznice 20 KM. Pokrovitelji ovogodišnjeg festivala su Kabinet predsjednika Republike Srpske i grad Banjaluka.

Sešn

U skladu sa dobrom praksom brojnih džez festivala u okruženju, kao i prethodnih godina nakon svake koncertne večeri u Banskom dvoru dobiće svoj “nastavak”, ovaj put u banjalučkom kafeu “Haos tuborg pab”.

U njemu će nakon svakog festivalskog koncerta od 22 časa nastupati poznati banjalučki džez sastav “Kombajn kvartet”, kojem će se u okviru džem sešna na bini pridružiti učesnici festivala.