“Plan se mora dobro razraditi” Proizvođači u Srpskoj spremni da spuste cijene proizvoda
Predstavnici trgovačkih lanaca, proizvođača i dobavljača koji posluju u Srpskoj pokušaće danas zajedno sa nadležnima osmisliti model poslovanja koji bi omogućio pad cijena proizvoda, a da bi se to moglo i obistiniti, pokazuje puls privrednika koji su spremni da se odreknu dijela zarade kako bi građani što lakše podnijeli teret krize.
Kao odgovor na inflaciju i konstantna poskupljenja robe Ministarstvo trgovine i turizma Republike Srpske je početkom juna pokrenulo kampanju “Društveno odgovorni”, koju su podržali trgovački lanci širom Republike u kojima su građani mogli pazariti brojne artikle široke potrošnje po nižim cijenama. Kako bi otišli korak dalje, ali i pratili aktivnosti u vezi sa snižavanjem cijena proizvoda za kojima su posegli u Srbiji i Hrvatskoj, u resornom ministarstvu su odlučili da o snižavanju marži, osim sa trgovcima, razgovaraju i sa proizvođačima i dobavljačima.
– Prva etapa kampanje “Društveno odgovorni” pokazala se kao dobar potez i sada želimo nastaviti u tom pravcu, odnosno da proširimo obuhvat. Osim trgovaca, cilj je uključiti i proizvođače i dobavljače koji posluju na području Srpske kao vid podrške i pomoći građanima da lakše prebrode ova krizna vremena. Srbija i Hrvatska nisu uradile ništa novo u odnosu na nas – rekao je ministar trgovine i turizma RS Denis Šulić.
On je naglasio da je podršku projektu dao predsjednik RS Milorad Dodik pozvavši privredne subjekte da budu dio ove društveno odgovorne kampanje.
– Na Vladi Srpske je da kreira mjere podrške privredi Srpske, a zalagaću se da poseban fokus bude na onima koji su bili društveno odgovorni i da ih kao država nagradi za to – rekao je Šulić.
Direktor bijeljinske Prehrambene industrije “Sava Semberija” Stevo Filipović kaže da će se odazvati sastanku i pomoći koliko mogu bez obzira na izuzetno tešku situaciju u poslovanju.
– Izvozimo između 75 i 90 odsto ukupne godišnje proizvodnje i za ino-tržište smo već podigli cijene, a artikle koji ostaju na domaćem tržištu prodavaćemo po prošlogodišnjim cjenovnicima. Kako bismo podržali akciju resornog ministarstva uradićemo dodatnu kalkulaciju i dati sve od sebe da još snizimo cijene za potrošače u Srpskoj – naveo je Filipović.
Podršku kampanji pružiće i Mesna industrija “Trivas” iz Prnjavora.
– Uvijek smo podržavali sve društveno korisne akcije, tako će biti i ovaj put. Na sastanku ćemo reći svoje mišljenje, odnosno da treba dobro analizirati ko ima najveće marže u čitavom lancu. Spremni smo da svoje marže na određenim proizvodima koje konzumiraju šire narodne mase smanjimo – rekao je vlasnik kompanije “Trivas” Nemanja Vasić.
Vlasnik bilećke mljekare “Pađeni” Nenad Vukoje kaže da nije u mogućnosti prisustvovati sastanku jer je na godišnjem odmoru, te da u ovoj godini uopšte nisu podizali cijene svojih proizvoda.
– Naprotiv, bilo je pojeftinjenja. Iz mjeseca u mjesec određene proizvode smo stavljali na akcije, neki se prodaju po trajno niskim cijenama, a kako će dalje ići, ne znam – istakao je Vukoje.
Kompanija “Frukta trejd” iz Dervente već je dio kampanje, a u planu imaju i podršku modelu snižavanja cijena koji bude dogovoren na sastanku.
– Pitanje je veoma kompleksno, prije svega jer trgovački lanci u BiH imaju daleko manje marže nego što imaju kolege u okruženju. Na primjer, u Srbiji je marža 26 odsto, Hrvatskoj 29, Sloveniji 31, a kod nas od 14 do 16 odsto, tako da je lako u Srbiji spustiti par procenata kad imaju od čega. Kod nas bi to moglo dovesti u pitanje profitabilnost poslovanja, investicije, ali sam kao poslodavac saglasan da se mora razgovarati o snižavanju cijena i tražiti rješenja. Plan se mora dobro razraditi – rekao je vlasnik “Frukta trejda” Duško Reljić.
Generalni direktor kompanije “Zvorničanka” u sklopu koje posluju “Z marketi” Ninoslav Rašković kaže da su se prvi priključili akciji “Društveno odgovorni” te da su i dalje dio te akcije, piše Glas Srpske.
– Svakog mjeseca imamo niže cijene za minimalno 100 proizvoda i naše poslovanje pokazuje da su nam kupci zahvalni – naveo je Rašković.