Nadležni u Republici Srpskoj ne raspolažu podacima o vodi kao resursu koji bi mogao biti predmet dodjele koncesije, a propisi koji regulišu tu oblast stari su skoro dvije decenije.

Navela je to Glavna služba za reviziju javnog sektora koja je sprovela reviziju učinka pod nazivom “Korišćenje vode za flaširanje putem koncesija”. Cilj revizije je da bude ispitana efikasnost korišćenja vode za flaširanje putem dodjele i realizacije koncesija te da budu ponuđene preporuke čijim sprovođenjem je moguće unaprijediti stanje u ovoj oblasti.

Osnovni zaključak nakon analiziranja stanja je da korišćenje vode za flaširanje putem dodjele i realizacije koncesija nije efikasno, piše Glas Srpske.

– Dokument o politici dodjele koncesija od donošenja 2006. godine nije usklađivan, niti je donesen novi, a nadležni uglavnom raspolažu nepotpunim podacima o vodi kao resursu koji bi mogao biti predmet dodjele koncesija za eksploataciju i flaširanje – naveli su revizori.

Nema koncesija za ekploataciju

Takođe naglasili su da od 2013. do 2024. godine nijedan postupak dodjele koncesije za eksploataciju i flaširanje vode nije pokrenut na inicijativu nadležnih, već isključivo zainteresovanih lica.

Revizori su se osvrnuli i na rad Komisije za koncesiju, za koju su naveli da je godišnje provjeravala realizaciju manjeg broja aktivnih ugovora o koncesiji, odnosno okvirno svaki deseti.

Tako je Komisija za koncesije u periodu od 2021, zaključno sa 2024. godinom provjerila samo dva ugovora o koncesiji za eksploataciju i flaširanje vode i to oba 2021. godine, piše Glas Srpske.

– Za više od tri četvrtine aktivnih ugovora na godišnjem nivou i dvije trećine ugovora u posmatranom periodu nedostaju podaci o realizaciji ugovora o koncesiji za eksploataciju i flaširanje vode. Takođe ne postoje ni interna akta za praćenja rada koncesionara – stoji u izvještaju.

Naknade minimalne

Naglašeno je i da je u posmatranom periodu, odnosno od 2021. do kraja 2024, po osnovu sklopljenih ugovora o koncesiji za eksploataciju i flaširanje vode godišnje uplaćivano oko 60.000 KM naknada.

– To je u 2024. godini bilo manje od 0,2 odsto ukupnog iznosa uplaćenih naknada u Republici Srpskoj. Više od polovine koncesionara iz oblasti eksploatacije i flaširanja vode u 2024. godini nije obavljalo djelatnost i prijavljivalo koncesione naknade, dok se četiri petine prijavljenih naknada odnosilo na jedno preduzeće koje ima zaključena dva ugovora iz ove oblasti – stoji u izvještaju.

Analizirani koncesionari su krajem 2024. godine imali jednu petinu zaposlenih radnika u odnosu na planirani broj prema dostavljenim ponudama ili studijama ekonomske opravdanosti.

– Planirani obim proizvodnje i iznos koncesione naknade u 2024. godini ostvaren je u procentu od svega 12 odsto – stoji u izvještaju.

Imali su i opaske za ugovore za eksploataciju i flaširanje vode koji, kako su naveli, nisu sadržavali sve potrebne odredbe definisane zakonom.

Revizori su poručili i da su Komisija za koncesije i resorna ministarstva preuzimali određene mjere i aktivnosti s ciljem unapređenja rezultata i efekata dodjele koncesija, a koje uglavnom nisu realizovane na adekvatan način pa su samim tim i postignuti rezultati ograničeni.

Preporuka

Revizori su napisali i preporuke ministarstvima poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede te energetike i rudarstva, ali i Komisiji za koncesije RS da bi unaprijedili stanje u ovoj oblasti.

– Potrebno je preispitati i unaprijediti politike i propise u oblasti koncesija uz uvažavanje specifičnosti pojedinačnih predmeta koncesija. Isto tako treba uraditi i sa postupkom dodjele koncesija. Potrebno je definisati i obavezujuću formu i sadržaj ugovora, ali i uspostaviti efektivan postupak provjere rada koncesionara – stoji u preporukama revizora.