Kod notara bez rodnih listova, evo i od kada
– Ta odluka znači puno kako za notare, tako i građane Srpske. Dakle, svi građani koji koriste usluge notara, a prije ili kasnije koriste ih svi, moraju donositi neki od izvoda iz matičnih knjiga, ili rođenih, vjenčanih, umrlih ili uvjerenje o državljanstvu. Kroz taj novi sistem sve notarske kancelarije u Republici Srpskoj imaće direktan uvid u te baze podataka i moći će ih koristiti kako bi završile posao za stranku – kazao je “Glasu Srpske” predsjednik Notarske komore RS Borislav Radić.
Omogućavanjem notarima da pristupe ovoj bazi podataka, pojašnjava Radić, građani koji ne žive u svom rodnom gradu biće oslobođeni odlaska u ta mjesta da bi izvadili rodni list.
– Mi ćemo moći direktno da pristupimo tim podacima. Ta druga knjiga, u suštini, objedinjuje kompletnu Republiku Srpsku i notar, kada njoj pristupi, na uvid ima podatke svih građana, ne samo za Banjaluku ili neku drugu lokalnu zajednicu u Srpskoj – pojašnjava Radić i dodaje da ova odluka Vlade, u stvari, predstavlja dalji vid digitalizacije i uvezivanja notarske službe sa institucijama Republike Srpske.
Ove olakšice, naglašava Radić, za sve građane i notare nisu uvedene samo zbog donošenja novog Zakona o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorističkih aktivnosti.
– Riječ je o opredjeljenju kako bismo pomogli građanima s ciljem ostvarivanja njihovih svakodnevnih potreba. Indirektno ova mogućnost jeste vezana i za Zakon o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorističkih aktivnosti. Notari u proteklih 16 godina, od kada rade u ostavinskim postupcima ili kada je riječ o prodaji stanova, moraju pribavljati uvjerenja iz javnih evidencija – navodi Radić.
Konkretno za ostavinske postupke, objašnjava Radić, bilo je potrebno donositi izvode iz matične knjige umrlih, a kada je riječ o prodaji stanova, stranka mora da dokaže da li je u braku.
– Uvezivanje je nužna potreba po uzoru na sve druge zemlje u okruženju, gdje notari kao nosioci javnih ovlašćenja u svim sistemima imaju uvid u javne evidencije. Pored toga, svako od nas je odgovoran za posao koji radi i niko te podatke, ni u kom smislu, ne smije zloupotrebljavati – naglašava Radić.
Nakon što je Vlada RS dala zeleno svjetlo, slijedi potpisivanje sporazuma o elektronskoj razmjeni podataka iz Centralne baze drugog primjerka matičnih knjiga između ministara uprave i lokalne samouprave, te pravde sa predsjednikom Notarske komore RS.
– Osim potpisivanja sporazuma, ostaje nam dio posla koji se tiče informacionog povezivanja jer i mi u komori moramo sprovesti naše mjere, odnosno kod notara, kako bismo onemogućili da neko treći može pristupiti tim podacima. Očekujem da će kroz mjesec, dva biti sve završeno – zaključio je Radić.
POREZ NA NEKRETNINE
Građani koji prodaju kuće, stanove i druge nepokretnosti u Republici Srpskoj od početka ovog mjeseca ne moraju više notarima nositi uvjerenje o plaćenom porezu na nekretnine.
– Na veliko zadovoljstvo, taj sistem sa Poreskom upravom funkcioniše dobro. Sve ovo je, u suštini, jedan paket i mi na kraju očekujemo povezivanje sa pet baza podataka. To su Poreska uprava, MUP, odnosno prijave prebivališta građana, matične knjige. Očekujemo povezivanje sa registracijom privrednih društava, odnosno okružnim sudovima, gdje se registruju ta društva – rekao je Radić koji vjeruje da će na kraju uspostaviti povezivanje i sa RUGIPP-om.