KINESKI ELEKTRIČNI AUTOMOBILI predstavljaju prijetnju za evropsko tržište
Evropske ekonomije u velikoj mjeri zavisne od automobilske industrije, suočavaju se s velikom opasnošću u vidu uvoza kineskih automobila, sudeći po studiji njemačkog osiguravajućeg giganta Allianz, piše Automotoshow.rs.
Kineska električna vozila prestavljaju najveći rizik po evropske proizvođače automobila i mogli bi da ih koštaju sedam milijardi evra godišnje u vidu izgubljenog profita do 2030., sem ukoliko zakonodavci ne preduzmu neophodne korake, kaže se u izvještaju Allianz Tradea.
Kreatori politike moraju da odgovore na ovaj izazov recipročnim carinskim taksama na uvozne automobile iz Kine, urade više na tehnologiji i razvoju materijala za automobilske baterije, kao i da dozvole kineskim proizvođačima da vozila sklapaju u Evropi, zaključci su izvještaja njemačke osiguravajuće kompanije Allianz.
Ova studija je zapravo refleksija upozorenja koje je saopštio šef Stellantisa, Karlos Tavares, na ovogodišnjem CES-u. On je naglasio da se evropska automobilska industrija suočava sa “strašnom borbom” s kineskim uvoznicima.
Evropske automobilske kompanije se zapravo suočavaju s dvostrukom prijetnjom, jer im prodaja vozila opada u Kini, gdje lokalni proizvođači električnih automobila zauzimaju sve veći tržišni udio, kao i zbog porasta prodaje kineskih elektromobila iz uvoza, koji su proizvedeni u Kini, kako od strane Kineza, tako i zapadnih proizvođača.
Globalne automobilske kompanije su se obavezale da će se vratiti u Kinu s velikim brojem električnih vozila na tržištu koje se ubrzano mijenja, gdje je pritisak vezan za smanjenje cijena sve intenzivniji.
Tržište električnih SUV/krosovera u kojem vlada velika “gužva” u Kini, vrši pritisak na lokalne proizvođače da izvoze više vozila u Evropu. Uvoz električnih vozila iz Kine mogao bi EU da košta više od 24 milijarde evra u okviru ekonomskog proizvoda do 2030., odnosno 0,15 odsto bruto domaćeg proizvoda evropskog bloka, saopštio je Allianz Trade.
Međutim, “privrede Nemačke, Slovačke i Češke zavisne od automobilske industrije, mogle bi da se suoče s još većim udarom” od 0,3 do 0,4 odsto BDP-a, navodi se u izvještaju pod naslovom: “Kineski izazov evropskoj automobilskoj industriji”.
“Ulozi su veliki za evropsku automobilsku industriju: četiri od pet automobila prodatih u Evropi se sklapaju lokalno”, dodaje se u izveštaju.
-Evropa je takođe svjetska izvozna sila u ovom sektoru, s trgovinom automobilima koja je generisala između 70 i 110 milijardi evra trgovinskog suficita za evropsku ekonomiju svake godine tokom protekle decenije.
U izvještaju se navodi da je američki Zakon o smanjenju inflacije (IRA) učinio Evropu metom za kineski izvoz, prenosi b92.
Dok Evropa ostaje relativno otvorena za električna vozila iz uvoza, (Tesla, na primjer, čini 20 odsto prodaje potpuno električnih automobila u Evropi), SAD će “biti mnogo teže tržište za ulazak kineskih vozila” zbog IRA-e, navodi se u izveštaju.