Dosljednost i kvalitet ostaju ključne karakteristike strip izdavaštva koje i dalje drži visoko nametnut tempo prethodnih godina. U prošloj godini samo na srpskom jeziku je izašlo preko 400 strip izdanja koja su još uz 900 regionalnih domaću strip publiku ponovo bacila u nerješive dileme kupovine i čitanja.
Ukratko, broj izdanja i izdavača je i dalje u rastu, koji sve agilnije štancaju nove prevode, kako klasika devete umjetnosti, tako i novih strip izdanja sa svih strana svijeta. Potpuno očekivano dominiraju “Čarobna knjiga” sa impresivnih 104 izdanja, “Veseli četvrtak” sa 87 objavljenih stripova, “Darkvud” sa 67  i “Golkonda” sa 55 albuma, dok ostali srpski izdavači barataju sa daleko manjim ciframa, ali zato kvaliteta i maštovitosti u izboru prevoda i objavljivanja domaćih radova ima na pretek. Ono što ostaje mana jeste i dalje vrlo skroman broj domaćih izdanja, posebno novih stripova, ali to je prosta surova logika tržišta, koje cilja komercijalna izdanja i provjerena imena, dok se novi srpski stripovi i dalje mjere skromnim brojkama kod etabliranih kuća i samoizdatim strip albumima. Izdavačka ponuda donosi obilje stilova i žanrova od fantastike i distopije preko istorijskih saga, vesterna i krimića do multižanrovskih kombinacija koje prevazilaze kritičke odrednice. Probrati najbolja izdanja teško je ne samo zbog nemogućnosti da sve to fizički pročitate, a kamoli kupite, već i zbog sistema vrednovanja čije je parametre nemoguće objektivno odrediti jednom pojedincu. Izbor “Glasa Srpske” samo je skromni pokušaj preporuke koji je pravljen uglavnom emocijama nakon čitanja i tračkom objektivnosti u ovoj nemogućoj misiji za svakog stripofila.“Put” (Darkvud)

Trebalo je imati autorske hrabrosti da se upustiš u adaptaciju remek-djela “Put” pokojnog pisaca Kormaka Mekartija, ali je Manu Larsen pokazao da osim što ima snagu, posjeduje još veći talenat i viziju.

Sam autor je, po sopstvenom priznanju, proveo godinu i po dana radeći na adaptaciji romana kako bi savršeno uhvatio duh predloška i atmosferu beznađa i nade u koegzistenciji, koja je proslavila Makartijev roman. Koristeći realističan crno-bijeli stil, ali sa naglašenim sivim bojama, Larsen kreira tamu svojih junaka  i čini da osjetimo napetost ovog preživljavanja u neprijateljskom i ultranasilnom okruženju. Zahvaljujući majstorstvu umjetnika doslovno smo usisani u postapokaliptično beznađe u kojem otac nastoji da savlada sveprisutnost smrti i da svom sinu prenese način da nastavi svoj put nakon njegovog nestanka. Savršena sinteza škrte riječi i raskošne slike doslovno oduzima dah tokom čitanja.

“Prsten Nibelunga” (Stalker)  

Ekipa iz “Stalkera” ne izdaje mnogo, ali sa druge strane i ne pravi greške, a ove godine među njihovih osam sjajnih izdanja, pojavilo se i remek-djelo devete umjetnosti “Prsten Nibelunga”, adaptacija operskog ciklusa “Prsten Nibelunga” Riharda Vagnera, najličniji projekat proslavljenog scenariste i crtača Filipa Krejga Rasela.  Velemajstor stripa je ovdje uz pomoć koloriste Loverna Kindzijerskog i scenariste  Patrika Mejsona, jedan od najvećih epova u istoriji civilizacije pretvorio u čistu radost za oči i mozak, koji svakim novim čitanjem otkriva novi sloj priče koju propovijeda. Objavljen kao raskošni integral na 425 strana, uz sjajni prevod Gorana Skrobonje i dizajn  Ivice Stevanovića ovo je jednostavno rečeno knjiga koja se mora čitati, a ako džep dozvoli i posjedovati.

“XIII: Integral 1&2 (Golkonda)   

Čist pogodak “Golkonde” u središte strip mete, jeste izdavanje prva dva integrala slavnog stripa “XIII”, jednog od najpopularnijih svjetskih stripova na domaćem tržištu.  Majstorska idejna i crtačka vizija  tandema Van Ham/Vilijam Vans, ne da je izdržala sud vremena, nego nikad nije bila aktuelnija i uvjerljivija. Paranoja, desničarske zavjere, špijunske intrige, prljavi spoj politike i kapitala, zaboravljeni ratovi i jedan čovjek bez imena i sjećanja koji pokušava sklopiti svoj život u svijetu koji se raspada po šavovima i dalje je uživanje za čitanje, ali i gledanje uz Vansov besprijekorni stil, sitnih linija i nevjerovatnim, skoro pa filmskim smislom za dinamiku kadrova. Raskošno pakovanje dostojno kvaliteta sadržaja je dugočekana nagrada za sve one koji su decenijama skupljali brojne epizode “Trinestice” rasute po domaćim magazinima.

“Pingvin: Nebitan čovek” (Čarobna knjiga) 

U moru sjajnih izdanja “čarobnjaka”, ovo remek-djelo scenariste Toma Kinga i našeg Stevana Subića, nije se našlo zbog patriotizma i trendovske popularnosti glavnog protagoniste, već zbog toga što je u pitanju izdanje, koje je u svakom pogledu nadmašilo čak i američki original. Spakovan u tvrdi povez sa dvije verzije u koloru i crno-bijeloj, ovo je čisti masterpis pisanja i crtanja, u kojem oštri briljantni Kingov pripovjedački stil maestralno nadograđuje Subićevo velemajstorsko igranje sa mrakom i sjenkama (posebno u crno-bijeloj verziji) dok pripovijedaju priču o negativcu koji nije imao ništa na svojoj strani osim inteligencije i čelične volje da svoje slabosti pretvori u oružje za uspon na vrh.

“Džez Mejnard” (Najkula)  

Uvijek precizna i pedantno pažljiva u izboru svojih izdanja “Najkula” je među seriju klasika i mangi uvrstila i ovaj noar dragulj tandema Raul/Rohan, koji sija kao dijamant, savršeno izbrušen u svakom segmentu. Misteriozna priča, raskošni crtež, kul likovi i zadimljena džezerska atmosfera stapaju se u ovu napetu priču o prijateljstvu, izdaji, ljubavi i mržnji, koja daje odgovor kako bi pisali i crtali Don Zigel, Džon Hjuston, Bili Vajlder i Žan Pjer Melvil da su radili stripove.

“Džeri Spring: Integral 1” (Golkonda) 

Još jedan klasik u izdanju “Golkonde”, prvi integral albuma sa prve četiri epizode legendarnog vestern stripa “Džeri Spring”, jednako slavnog belgijskog umjetnika Žižua, na srpskom jeziku započeo je jedan od izdavačkih poduhvata decenije na srpskom tržištu,

Klasik unutar devete umjetnosti, sa ogromnim uticajem na buduće generacije strip-stvaralaca, dao je potpuno autentičnu poetiku i unikatan crtački stil u vestern. Realizam i duhovitost scenarija nadograđeni su fantastičnim crtežom Žiza, u kojem dominiraju oštre linije, kontrast sjenke i svjetlosti, naglašena upotreba prirodnih pejzaža i snažna dinamika tabli nalik filmskoj montaži. Čitati i čekati ostatak opusa u izdanju kakvo ovo remek-djelo apsolutno zaslužuje.

“Najveći Teks: Čovek sa zlatnim revolverima” (Veseli četvrtak) 

U moru prošlogodišnjih izdanja, što u kiosk, što u kolekcionarskoj varijanti, “Veseli četvrtak” je objavio ovu unikatnu knjigu Bonelijevog veterana “Teksa Vilera” u džinovskom formatu s razlogom nazvan “Najveći Teks”. U njoj smo dobili klasičnu priču Paskvala Ruja “Čovek sa zlatnim revolverima”, koja bi bila jedna u nizu Teksovih avantura, da se njenog crteža nije prihvatio  veteran srpskog i svjetskog stripa Rajko Milošević Gera, koji je ovu sagu o osveti pretvorio u majstorski nacrtan košmarni bluz o Divljem zapadu, dodatno dolazeći na svoje u džinovskim tablama, koje prosto mame naklon i aplauz za maestra Geru.

“Knjiga postanja” (Komiko)

Srpski prevod kontroverznog stripa “Knjiga postanja”, u izdanju “Komika” donosi tretman Biblije od strane genija andergraund stripa Roberta Kramba. Iako su očekivanja bila da će publika dobiti bogohulno, seksualno eksplicitno i prljavo tretiranje svih 50 knjiga Postanja dobili smo majstorski nacrtan strip za koji Kramb kaže da se samo strogo držao onog što piše unutar Biblije. Ako pročitano prevazilazi vaše shvatanje svete knjige, to nije do Kramba i ovog strip bestselera, već do vas samih.

“Sablasni dečak” (Feniks Pres)

U izdanju “Feniks Presa” dobili smo ovu kompletno autorsku priču Tiberijusa Oža, scenariste brojnih istorijskih stripova, koje su crtali vrhunski majstori devete umjetnosti. U njoj pratimo starog kauboja, koji saznaje da ima kćerku koja je nestala u pustoši Arizone. Prateći potragu ovog veterana za djetetom, pratimo i autorovu bajkoliku odu Divljem zapadu, koji možda nikad nije ni postojao, osim u mašti onih koji su stvarali i čitali remek-djela poput “Sablasnog dečaka”. Prosto rečeno, ovakvo emotivne i lične  priče ne može crtati niko drugi, osim onog ko ih je zamislio.

“Ratovi Džordža Lukasa” (Lokomotiva)

Kultni francuski grafički roman “Ratovi Džordža Lukasa” u izdanju “Lokomotive” je nadahnuto putovanje dva majstora stripa Renea Roša i Lorana Hopmana kroz ogromnu kreativnu i emotivnu močvaru iz koje će nastati remek-djelo “Ratovi zvijezda”, a koje će zauvijek promijeniti sedmu umjetnost. Studiozno vjeran istorijskoj stvarnosti i pomno dokumentovan strip donosi priču o buntovnom djetetu zaljubljenom u filmove, koje je postalo čudo Holivuda i nesalomivi vizionar pop kulture, kroz nadahnutu odu čaroliji djetinjstva i autorskoj upornosti.

Mange

Kao i prethodne dvije godine žanrovski gledano, ovu godinu su obilježila domaća izdanja japanskih mangi.

Japanski stripovi  su nakon decenijskog proboja bukvalno eksplodirali na domaćem tržištu uz brojna izdanja skoro svih važnijih izdavača (“Čarobna knjiga”, “Darkvud”, “Najkula”, “Lokomotiva)”, a kojima se pretprošle godine priključio i izdavački gigant “Laguna”.

Beogradski izdavač je samo ove godine objavio preko 30 svezaka (tankbona) sjajnih mangi, dok su ostali izdavači nastavljali započete serijale tražeći svoj put do publike.