BiH je za devet mjeseci ove godine izdvojila više novca za alkohol iz uvoza nego u istom periodu lani, kada su stigle veće količine, a ugostitelji ističu da je rast cijena od oko 20 odsto osjetno pogodio i svaki račun u lokalima, gdje strana pića i dalje dominiraju, uprkos sve boljoj domaćoj ponudi.

Najveći dio uvoza odnosi se na pivo, oko 127,6 miliona litara, za šta je izdvojeno 139,6 miliona KM. Kada je riječ o vinu, uvezeno je oko 6,27 miliona litara, u vrijednosti od 36 miliona maraka.

Prema podacima UIO, najviše piva u BiH stiglo je iz Srbije, oko 78,94 miliona litara u vrijednosti od 80,95 miliona KM, dok je iz Hrvatske uvezeno 37,81 milion litara piva, koje je koštalo 36,74 miliona maraka.

Kada je riječ o vinu, najveći uvoz zabilježen je iz Hrvatske, odakle je stiglo oko 1,18 miliona litara u vrijednosti od 11,43 miliona KM. Slijedi Sjeverna Makedonija, iz koje je uvezeno 2,28 miliona litara vina, čija je vrijednost 9,93 miliona maraka.

Prema podacima Uprave, pivo je u BiH stizalo čak i iz zemalja poput Velike Britanije, Estonije, Španije i Meksika, dok je vino uvezeno i iz Južnoafričke Republike, Argentine, pa čak i Šri Lanke.

Upravo visok nivo uvoza alkoholnih pića, kako ističu ugostitelji, direktno utiče na cijene na domaćem tržištu.
Predsjednik Upravnog odbora Udruženja poslodavaca ugostiteljstva i turizma RS “Horeka” Goran Kurtinović kazao je za “Glas” da je alkohol poskupio za oko 20 odsto u odnosu na prošlu godinu.

– Došlo je do poskupljenja i domaćeg i uvoznog alkohola – rekao je Kurtinović i dodao da su alkoholna pića sastavni dio naše kulture, druženja i poklanjanja.

On smatra da bi bilo bolje pojačati domaću proizvodnju alkoholnih pića kako bi se smanjila zavisnost od uvoza.

Dodao je da su, nažalost, uvozna alkoholna pića i dalje dominantnija od domaćih te ukazao da potražnja za stranim pivom predstavlja izazov za domaće proizvođače, koji se teško nose sa konkurencijom.

– U lokalima, iako sve popularnije postaju vino i rakija, pivo ne odlazi u zaborav. U posljednje vrijeme mladi sve više konzumiraju koktele. U Srpskoj se širi i proizvodnja kraft džinova, koji su takođe traženi – istakao je Kurtinović.

IZVOZ

Prema podacima UIO, BiH je za devet mjeseci ove godine izvezla oko 20,9 miliona litara alkoholnog pića u vrijednosti od 37,09 miliona KM. U istom periodu lani na inostranom tržištu plasirano je oko 15,6 miliona litara alkoholnog pića proizvedenog u BiH, u vrijednosti od 30,70 miliona KM. Kao i ranije, najviše je izvezeno piva, pri čemu je glavno tržište Srbija, dok je najviše vina iz BiH završilo u Hrvatskoj.