U Hrvatskoj počinje postavljanje novog sistema naplate putarine
Hrvatska uskoro uvodi novi, potpuno digitalni sistem naplate putarine pod nazivom Crolibertas, koji će vozačima omogućiti putovanje auto-putevima bez zaustavljanja na naplatnim rampama. Implementacija sistema koji će se koristiti na svim auto-putevima pod upravom Hrvatskih autocesta (HAC), Bina Istre i Autoceste Zagreb–Macelj, počinje već sutra, a prvi radovi startuju na auto-putu A3, saopštile su Hrvatske autoceste. Potpuna primjena očekuje se do novembra 2026. godine, prenio je zagrebački portal Indeks.
Početak radova na auto-putu A3
Već sutra, 4. novembra, na auto-putu A3 između Popovače i Novske počinje postavljanje prvih sedam portala novog sistema. Tri portala biće montirana na samoj trasi auto-puta na dionicama Popovača – Kutina, Kutina – Lipovljani i Lipovljani – Novska, dok će preostala četiri biti postavljena na ulazima na auto-put, na mjestima sadašnjih naplatnih stanica Popovača, Kutina, Lipovljani i Novska.
Projekat vrijedan 80 miliona evra
-Uvođenje Krolibertasa izuzetno je tehnički i infrastrukturno zahtjevan projekat. Uključuje postavljanje ukupno 212 portala širom mreže auto-puteva, ugradnju napredne IT opreme i uspostavljanje centara za obradu podataka. Izvođač radova, slovačka kompanija SkyToll, paralelno s postavljanjem portala sprovodiće i testiranja radi potpune funkcionalnosti sistema. Dio opreme, uključujući portale i nadzorno vozilo, već je stigao u Hrvatsku i spreman je za montažu”, saopšteno je iz HAC-a.
Ugovor za ovaj projekat vrijedan je skoro 80 miliona evra a Hrvatske autoceste potpisale su ga sa zajednicom ponuđača koju čine SkyToll i češki TollNet. Sredstva su osigurana iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti.
Šta se mijenja i kako će funkcionisati novi sistem
Nakon što novi sistem naplate počne sa radom, na snagu će stupiti i novi Zakon o naplati putarine. Fizička naplata gotovinom ili karticom više neće biti moguća – sve će se odvijati automatski, u slobodnom toku saobraćaja.
Postojaće dva glavna načina korišćenja sistema:
- Elektronski uređaji (ENC i evropski EENC) – za korisnike koji se registruju u sistem i sklope ugovor. Naplata se vrši automatski, u stvarnom vremenu.
- Automatsko prepoznavanje registarskih tablica (APRP) – za one koji nisu registrovani. Sistem snima tablicu, a putarina se naknadno naplaćuje u skladu s pravilima koncesionara.
Za korišćenje sistema neophodno je biti uključen u ESNC, što znači da svaki vozač mora biti identifikovan preko ENC-a, EENC-a ili registracije u APRP modelu. Vozači neće morati da staju – sistem će sam bilježiti ko je i koliko auto-puta koristio.
Šta će biti s ENC-om?
ENC ostaje u upotrebi. Zakon predviđa da će se postojeći uređaji moći koristiti i nakon uvođenja novog sistema, ali će morati biti usklađeni s novim pravilima. Za teška vozila (preko 3.5 tone) ENC će biti obavezan, dok će za laka vozila njegovo korišćenje biti opciono – vozači će moći birati između ENC-a i modela preko tablice (APRP).
Novi sistem kontrole i vozila s rotacijama
Novi zakon detaljno opisuje i sistem nadzora. Na auto-putevima će kružiti bijeli automobili s plavim rotacijama i natpisom ESNC. To su službena vozila nadzornika, ovlaštenih za kontrolu korišćenja sistema naplate.
Oni će imati:
- uređaje za čitanje tablica,
- sistem komunikacije s bazom,
- displeje za prikaz uputa vozačima (npr. da se zaustave ili napuste auto-put).
Nadzornici će moći nasumično zaustavljati vozila radi kontrole, upozoravati vozače, predlagati registraciju u ESNC, naplaćivati penale ili nalagati napuštanje auto-puta.
Šta ako neko ne plati putarinu?
Ako vozač koristi auto-put bez registracije u ESNC, mora platiti:
- iznos putarine za pređenu dionicu
- zakonski penal – 120 evra
Ako ga nadzorno vozilo zatekne neregistrovanog, nadzornik može ponuditi registraciju, naložiti da napusti auto-put ili odmah naplatiti kaznu. Ako se ne plati na licu mjesta, vozač dobija pismenu obavijest i rok od 15 dana za uplatu. U suprotnom, slijedi prisilna naplata, uključujući i prekograničnu razmjenu podataka preko EUCARIS sistema.
Mogu li stranci izbeći naplatu?
Strani vozači takođe moraju biti registrovani u sistem.
- Autobusi i kamioni – odmah po ulasku u Hrvatsku
- Automobili i motocikli – prije ulaska na auto-put
Zakon omogućava i korišćenje evropskog ENC-a (EENC) ako je sistem kompatibilan. Za one koji pokušaju da izbjegnu plaćanje, sistem koristi aplikacije TOLL i EUCARIS, koje omogućavaju razmjenu podataka i prinudnu naplatu u drugim državama EU.
Koja vozila su oslobođena plaćanja?
Djelimično ili potpuno oslobođeni su:
- vatrogasci, policija, hitna pomoć, HGSS i Crveni krst,
- državna službena vozila,
- diplomatska vozila,
- vozila osoba s invaliditetom (ako ispunjavaju uslove),
- vozila za održavanje i kontrolu puteva.
Sva ta vozila moraju biti unaprijed registrovana i označena u sistemu.
Kada počinje novi sistem?
Zakon bi trebalo da stupi na snagu 1. novembra 2026. godine, kada je planirano potpuno uvođenje novog sistema naplate na svim hrvatskim auto-putevima. Do tada, država mora postaviti infrastrukturu, softver, mobilne jedinice i sistem informisanja građana. U prelaznom periodu ENC i fizička naplata biće mogući, ali će se sistem postepeno prebacivati na potpuno beskontaktni model.